Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je to pták? Je to tornádo? Je to letadlo? Je to Superman? Ne, jsou to noví BLACK MIDI. Jsou dál. A jsou vejš. Dva roky staré album „Schlagenheim“ bylo debutem, o kterém v rámci mladé nezávislé scény mluvili skoro všichni. Math-rock řezaný jazzem, který byl zcela utržený ze řetězu. Novinka ve všech ohledech navazuje na svého předchůdce, jen je ve všech ohledech dotaženější. Kapela k sobě přitáhla dva další členy, kteří obohatili zvuk o dechy a další synťáky, a ti rozhodně nejsou jen do počtu. Nová deska je mnohem bohatší zvukově i nápady. Mnohem více se otevírá swingu a jazzu. Ve svém srdci ale zůstává neposedným mathrockovým vzbouřencem, který se snaží za každou cenu dělat věci jinak, než mu bylo vtloukáno do hlavy.
Každá skladba je svým způsobem originál. Je tu skřípavý taneční hit „John L“, který na nakažlivý groove věší neladící houslové zvuky a drhnoucí, téměř noiserockovou kytaru. To je opravdový unikát. Hitovka s lámanými beaty, nepříjemnými špinavými pazvuky a dokola se točícími hypnotickými motivy. A přesto je návyková. Jiné skladby jdou naproti pidlikavému mathrocku, při kterém vzadu kvílí saxofony, uhrančivý hluboký hlas Geordieho Greepa vám něco šušká do ouška a vy si vlastně nejste jistí, jestli je jeho tón pohodové mňoukání nebo rázné rozkazy diktátora. Právě tahle nejistota, ve které se svým způsobem cítím velmi komfortně, pro mě dělá z BLAKC MIDI kapelu, která přináší něco nového a zatím nepoznaného.
BLACK MIDI jsou na druhém albu ještě šílenější, ale současně dokázali najít mnohem silnější motivy. To je celkem vzácné. Kapela má mnohem širší možnosti vyjádření díky novým členům, v nápadech jde mnohem dál, co se týče progresivity a technického hraní, a přece se jim daří dělat hitovky. Alespoň z mého pohledu. Když jsem desku dával poslechnout kamarádovi, který si jede v progresivním rocku, byla pro něj něčím hrozným. Ocenil, že kluci uměj hrát, ale proč hrají právě tohle? Nic mu tam nedávalo smysl. Bylo to agresivní, chaotické a roztříštěné. Takže pokud adorujete DREAM THEATER, tento typ progrese zřejmě nebude z vaší krevní skupiny. Občas máte pocit, že se tu potkali při atomovém výbuchu KING CRIMSON a PRIMUS, hodili do sebe několik platíček silných zrychlovačů a začali spolu hrát. Jsou ale i chvíle, kdy jsem si vzpomněl na „Blackstar“ od DAVIDA BOWIEHO.
„Cavalcade“ sice možná není tak překvapující jako debut BLACK MIDI, je ale po všech stránkách dotaženější. Zůstává originální rukopis, ale velmi se zlepšuje songwriting. V mladé generaci momentálně neexistuje zajímavější kapela rozkročená mezi pidliky-math-progrockem a jazzem.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.